Wykrzywnik twarzy - Audiodeskrypcja okładki

Audiodeskrypcja

Wysłuchaj audiodeskrypcji okładki:

O audiodeskrypcji
Audiodeskrypcja okładki książki to opis słowny, który oddaje jej wygląd, uwzględniając elementy takie jak ilustracje, kolory, kompozycję czy styl graficzny. Dzięki temu osoby niewidome i niedowidzące mogą poznać wizualny charakter książki. Opis ten nie tylko przekazuje informacje o estetyce okładki, ale także pomaga budować wyobrażenie o atmosferze i treści publikacji.

Wprowadzenie audiodeskrypcji to dobra praktyka, ponieważ umożliwia równy dostęp do informacji wizualnych i pozwala każdemu czytelnikowi czerpać pełnię doświadczenia z książki – nie tylko poprzez jej treść, ale i oprawę graficzną. Włączenie audiodeskrypcji do publikacji literackich to ważny krok w stronę dostępnej kultury.

Otwierajmy poezję dla wszystkich!


Alicja Regiewicz

 

Audiodeskrypcja okładki

Format książki: 155×205 mm z dwoma skrzydełkami, każde po 80 mm, co w druku przekłada się na 15,5 cm szerokości i 20,5 cm wysokości.

Autorka ilustracji i liternictwa: Magdalena Banaś

Rysunek przebiśniegu jest wykonany w technice pointylizmu, polegającej na kształtowaniu formy obrazu przez budowanie kompozycji przy pomocy kropek, które oglądane z pewnej odległości zlewają się w jedno.

Okładka ma turkusowy kolor. Motywem dominującym jest czarno-biały rysunek pojedynczej gałązki przebiśniegu.

Roślina po lewej stronie okładki zajmuje całą jej wysokość. Unosi się w powietrzu, lewituje. Kwiatostan tworzą trzy białe płatki w kształcie elips. Okalają nieco mniejszy kielich z charakterystyczną, czarną plamką w kształcie nietypowej litery A, w której zamiast poziomej kreseczki jest ona pionowa.

Kwiatostan wyrasta z szypułki, od której pionowo odchodzi łodyga. Załamuje się półkoliście, a poniżej załamania jest podłużny listek. Pod nim łodyga ma kolanko, a potem… zanika. Stopniowo dematerializuje się w popiół. Jego drobinki unoszą się w powietrzu, a poniżej, na umownym podłożu, tworzą mały kopczyk. Spopielająca się łodyga może też kojarzyć się z zapalonym papierosem.

Na prawo od kwiatu, w ¾ wysokości okładki, w dwóch linijkach imię i nazwisko autorki (Alicja Regiewicz). Zapisane czarnym, klasycznym fontem. Poniżej w kolejnych dwóch linijkach tytuł (Wykrzywnik twarzy) wytłuszczoną czcionką.

Poniżej tytułu, z prawej strony czarne logo wydawnictwa, o owalnym kształcie. Logo podzielone jest na trzy poziome części, które wypełniają schematyczne rysunki. Na samej górze słońce z czterema promieniami, w środku trzy prostokątne bloki, z którymi sąsiaduje drzewo o kulistej koronie, na dole szeroka droga. Pod logo napis: Ostatnia Sobota Lata.

Na skrzydełku przedniej okładki białym fontem, wyjustowana krótka opinia Karola Maliszewskiego o następującej treści:

Odświeżony, gwałtowny i zapalczywy, lingwizm, albo jak chce autorka – „ortografizm”: „patrzę na świat w perspektywie ortograficznej”. Ale nie wychodzi z tą swoją irytacją na ulicę, raczej zamyka się w domu, który bardzo by chciała mieć. Nie chodzi o gry słowne i słodkie wodzenie za nos, zbyt wiele traum jest do wypowiedzenia. No to poetka wypowiada. Być może znajdą się chętni, by jej w tej drodze towarzyszyć. Ja wytrwałem do końca. Z pożytkiem i przeczuciem niewątpliwej zmiany: oto w naszej poezji nadchodzi nowe.

Na skrzydełku tylnej okładki, po lewej białym, delikatnym fontem, wyjustowana
notka biograficzna autorki o następującej treści:

Ur. 1997 r. Publikowała m.in. w „Twórczości”, „Dwutygodniku”, „Odrze”, „Tlenie Literackim”, „Czasie Literatury”, „Tekstualiach”, „Akcencie”. Dwukrotnie nominowana do nagrody głównej w Konkursie Poetyckim Fundacji Duży Format. Redaktorka portalu filmowego Adapter dla osób niewidomych i niesłyszących, który jest flagowym projektem Fundacji Katarynka. Wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu, gdzie uczy kreatywnego pisania. Prowadzi warsztaty literackie dla osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego.

Poniżej notki biograficznej czarno-białe zdjęcie Alicji. To brunetka o nieco zmierzwionych włosach do ramion. Nosi okulary o dużych, kwadratowych szkłach. Patrzy w obiektyw, delikatnie się uśmiechając, opiera głowę na prawej dłoni zaciśniętej w pięść. Jest ubrana w luźny, czarny sweter.

Na prawo od zdjęcia Alicji Regiewicz biało-czarny kod kreskowy i po raz drugi logo wydawnictwa Ostatnia Sobota Lata.


Bartek Wokan

Wykrzywnik twarzy

Alicja Regiewicz
Wykrzywnik twarzy
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 155 x 205 mm
Liczba stron: 40
ISBN 978-83-68243-23-9
Rok wydania: 2025
Wydawnictwo: Ostatnia Sobota Lata